Włochy… Znajdują się przecież tak blisko nas! 😉 Nie nie, nie chodzi wcale o dzielnicę Warszawy, chodzi o kraj pysznego jedzenia i wspaniałych zabytków, otoczony aż przez 5 mórz! No tak, ale zacznijmy od początku, dlaczego tak wiele krajów mówi na Włochy Italia, a w Polsce używamy kompletnie innej nazwy? A tego to się zaraz dowiecie! Jedna z najbardziej prawdopodobnych opowieści mówi o tym, że we Włoszech mieszkali Wolkowie, których nazywano „Walh” – z języka niemieckiego słowo to znaczyło „obcy”. Przodkowie z Polski trochę tę nazwę pozmieniali i nazywali ich Wołch, no a potem… Hmm, ktoś jeszcze pozamieniał literki i tym sposobem ze słowa Wołch powstało właśnie Włoch. Ciekawe, co ? 😊 I właśnie dlatego teraz używamy nazwy Włochy. Ten piękny kraj leży na Półwyspie Apenińskim i mimo, że jest troszkę mniejszy od Polski, to ma duuużo więcej mieszkańców!
W naszej szkole uczymy się właśnie języka włoskiego i niektórzy z Was zapewne zastanawiają się, dlaczego akurat język włoski. Mimo, że nie jest on najczęściej używany, to znajduje się wciąż wysoko wśród języków używanych na świecie, a mianowicie na czwartym miejscu. Koniecznie trzeba tu też wspomnieć o niezliczonej ilości zabytków i muzeów istniejących w Italii! To tam możemy zjeść najpyszniejszą pizzę czy pastę, zobaczyć na własne oczy, że Krzywa Wieża jest naprawdę krzywa! Możemy popływać gondolą po Wenecji, która leży na ponad 100 wyspach i ma ponad 400 mostów, poznać lepiej dzieła Michała Anioła, popływać w pięknej, ciepłej i czystej wodzie, a także wspiąć się na szczyty górskich Alp, czy Dolomitów. Ale uwaga – Włosi niekoniecznie chcą rozmawiać po angielsku 😉 Dlatego właśnie warto znać chociaż podstawy tego pięknego melodyjnego języka. A mówienie po włosku to naprawdę czysta przyjemność! Całe szczęście wiele słów wymawia się tak, jak się je zapisuje, a osoby, które grają na instrumentach, to już tak naprawdę znają dużo włoskich słów, bo określenia muzyczne często pochodzą z tego właśnie języka. Nie trzeba się też martwić, jak nie znamy, albo nie pamiętamy jakiegoś słowa… W końcu we Włoszech istotną rolę odgrywa gestykulacja!
Nauka języka obcego to w szkołach wciąż ogromny problem i co tu dużo mówić – często bywa nieskuteczna. Dzieci wypełniają niezliczoną ilość zadań gramatycznych w książkach, a jak wyjadą za granicę, to tak naprawdę nie umieją nic powiedzieć. Doświadczyłam tego na własnej skórze – miałam same 6 z języka niemieckiego, a jak wyjechałam do Berlina, to nic nie rozumiałam! Zrozumiałam wtedy, że oceny wcale nie odzwierciedlają naszych prawdziwych umiejętności.
Ucząc dzieci języka włoskiego w PERPETUUM MOBILE staram się zrobić wszystko, żeby im tę naukę ułatwić. Tak, bazuję się na podręczniku, jednak jest to kurs dostosowany pedagogicznie dla dzieci i skupia się na przekazaniu dzieciom najważniejszych umiejętności. Jednak podręcznik to tylko niewielka część, ponieważ podczas nauki wykorzystuję wiele innych materiałów. Wiem, że oprócz nauki języka samego w sobie bardzo ważna jest znajomość kultury danego kraju, dlatego wyjeżdżam często do Włoch, a po powrocie tworzę prezentacje multimedialne, w których pokazuję dzieciom miejsca, które odwiedziłam, opowiadam najważniejsze informacje historyczne czy kulturalne. Pokazuję także zdjęcia, które wiem, że są ważniejsze, niż te pokazane w Internecie, dzieci doceniają dużo bardziej zdjęcia osobiste i fakt, że naprawdę tam byłam. Dodatkowo na lekcjach bardzo często gramy w różne gry językowe, ponieważ uważam, że w ten sposób dużo szybciej i łatwiej przyswajamy nową wiedzę. Zachęcam również dzieci do wykonywania projektów, prezentacji na temat informacji danego regionu Włoch, sposobów obchodzenia karnawału, czy jedzenia. Wiem, że kiedy same znajdą informacje, zapamiętują to na dłużej. Dla tych młodszych przywożę specjalnie z Włoch przeróżne kolorowe książki i książeczki, które przyciągają ich uwagę swoimi pięknymi rysunkami, a mi ułatwiają przekazanie im wiedzy, nowych słówek.
W szkołach duży problem to także liczne grupy – jak nauczyć ponad 20 dzieci języka obcego podczas 45 minut? W naszej szkole klasy nie są liczne, więc można podejść do każdego ucznia indywidualnie. Wiem, że w ciągu roku szkolnego również dochodzą uczniowie do klas, dlatego jestem przygotowana na to, aby poświęcić im czas i pomóc w nauce od zera. Staram się, aby uczniowie słabsi lub nowi nie mieli żadnych zaległości. W PERPETUUM MOBILE jest też w każdej klasie wsparcie nauczyciela wspomagającego, co ogromnie pomaga podczas zajęć.
W obecnych czasach język angielski jest traktowany przez wielu pracodawców jako normalna umiejętność, za to z każdym dniem coraz więcej firm poszukuje pracowników ze znajomością francuskiego, włoskiego czy hiszpańskiego, dlatego też warto postawić na edukację tego języka wśród dzieci.
Na zakończenie warto dodać również, że w nauce języka obcego bardzo ważne są autentyczne dialogi oraz osłuchanie się z językiem ,,żywym”, dlatego kolejną metodą stosowaną przeze mnie na lekcjach włoskiego jest słuchanie nagrań z autentycznymi dialogami, słuchanie piosenek a później wspólne ich tłumaczenie lub rysowanie obrazków, tworzących historyjkę do słów piosenki, a także od czasu do czasu oglądanie bajek dostosowanych do wieku, aby osłuchać się z prawdziwym językiem. Na lekcjach nie brakuje więc poznawania włoskiej kultury, grania w gry językowe, oraz wspólnego robienia prawdziwej pizzy z mozzarellą i bez ketchupu. 😊
PATRYCJA GRUNWALD – lektorka włoskiego w Niepublicznej Szkole Podstawowej Perpetuum Mobile Fundacji Kreatywnej Edukacji